ایران داغ‌ترین روزهای تاریخ معاصر را دارد و شبکه تولید، انتقال و توزیع برق با فشار بی‌سابقه مصرف مواجه است و در روزهای اخیر به‌دلیل کمبود برق، شهروندان شاهد خاموشی‌های‌ برنامه‌ریزی‌نشده‌ بوده‌اند.

خاموشی برق

به گزارش همشهری آنلاین، تعطیل کردن ادارات در تهران و برخی استان‌ها و به حالت نیمه‌تعطیل درآمدن استان‌های دیگر هم باعث نشده رکورد مصرف شکسته نشود. آیا در هفته آینده دمای هوا پایین می‌آید و فشار بر شبکه برق کم خواهد شد؟

در شرایطی که دولت به‌دلیل رشد انفجاری برق، ادارات و بانک‌ها را تعطیل کرده و برگزاری جلسه علنی مجلس شورای اسلامی هم لغو شده، سؤال مهم این است که مردم چه کاری باید انجام دهند تا فشار کم شود و نیروگاه‌ها، خطوط انتقال و توزیع برق نفسی تازه‌ کنند. بالا رفتن هر یک درجه دمای هوا به‌معنای افزایش مصرف ۱۸۰۰مگاواتی برق است و همه نیروگاه‌ها در مدار تولید قرار دارند .

صرفه‌جویی کنید

لطفا مصرف را مدیریت کنید. این تنها خواسته وزارت نیرو و شرکت‌های توانیر و آب و فاضلاب در سراسر ایران از مردم است، چراکه اگر این اتفاق رخ ندهد، چاره‌ای جز تعطیل کردن دوباره ادارات دولتی و بانک‌ها و اختلال در روند تولید کشور باقی نمی‌ماند. سیاست اصلی و محوری وزارت نیرو این است که برق خانگی قطع نشود و در یک هفته اخیر خاموشی‌هایی صورت گرفته است.

مصطفی رجبی، مدیرعامل توانیر با بیان اینکه گرم‌ترین روزهای تابستان در چند دهه اخیر را تجربه می‌کنیم گفت: از همه مشترکان اداری، خانگی و تجاری درخواست می‌کنیم که با مدیریت مصرف برق، شرایط را برای تأمین برق پایدار برای همه مشترکان فراهم کنند. فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب ایران هم می‌گوید: با افزایش دما، ساعات روشن ماندن کولرها افزایش می‌یابد و بعضا تا ۶۰۰لیتر در روز کولرهای خانگی آب مصرف می‌کنند که معادل مصرف یک خانواده است.

دمای پایتخت رکورد می‌زند

اصلی‌ترین فشار بر شبکه برق ایران به مصرف پایتخت مربوط می‌شود و خبر بد اینکه صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران گفت: پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا در استان تهران به ۴۵درجه برسد که رکوردی تاریخی به‌ حساب می‌آید.

او می‌گوید: در این شرایط با افزایش مصرف برق، ساعات کاری ادارات کاهش می‌یابد. پیشنهاد می‌شود شاغلین و کارگرانی که مجبورند در طول روز کار کنند به مقدار زیاد آب بنوشند و در ساعات ۱۱ تا ۳بعدازظهر دست از کار بکشند.


گرم‌ترین سال جهان

محمدرضا کاویان‌پور، رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور با بیان اینکه میانگین هفتگی افزایش دمای هوای ۵۰درصد استان‌های کشور ۲درجه و ۳۰درصد استان‌ها به بیش از ۳درجه رسیده است گفت: اختلاف دمای یک نقطه کشور با نقطه دیگر بیش از ۴۰درجه ثبت شده. او با بیان اینکه امسال نسبت به دوره تاریخی گذشته گرم‌ترین سال جهان شناخته شده هشدار داد: دمای شب و روز به‌سرعت در حال نزدیک شدن به هم
است.
بر این اساس محدوده‌های مرکز به سمت شمال کشور آرام‌آرام کاهش نسبی دمای هوا خواهند داشت، اما محدوده‌های مرکز به سمت جنوب همچنان گرمند و این شرایط تا پایان هفته آینده تداوم خواهد داشت.

آینده ساخت نیروگاه‌ها

به گفته علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، ساخت یک نیروگاه بدون احتساب هزینه سوخت آن به دست‌کم یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. مدیرعامل شرکت توانیر هم با اشاره به ناترازی بین تولید و مصرف اعلام کرد: سالانه یک میلیون و ۲۰۰هزار کولر گازی وارد مدار مصرف می‌شود که به ۳هزار مگاوات برق نیاز دارد. او با اشاره به رشد ۶هزار مگاواتی مصرف برق گفت: برای تأمین این میزان ناترازی در اوج مصرف، نیاز به احداث نیروگاه و شبکه‌های انتقال و توزیع داریم که جدا از هزینه سوخت آن، نیاز به ۹میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد که البته زمان‌بر هم خواهد بود.

مصرف برق در مرز ۸۰هزار

وزارت نیرو خبر داده که میزان مصرف برق در کشور روز سه‌شنبه با عبور از ۷۹هزار و ۶۰۶مگاوات به مرز ۸۰ هزار مگاوات که مصرفی بی‌سابقه‌ است، نزدیک شد، یعنی ۶هزار مگاوات بیشتر از همین روز در سال گذشته. نکته مهم این است که دمای بالای هوا باعث شکسته شدن رکورد مصرف برق در شب شده و به ۷۵هزار و ۶۶۳مگاوات رسیده، یعنی ۸.۵درصد بیشتر از پارسال.

تعطیلات برقی ادامه دارد؟ | فشار بی سابقه بر شبکه تولید، انتقال و توزیع برق

کد خبر 872761
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha